Τα ερωτήματα του θέματος Β είναι διατυπωμένα με σαφήνεια και ανταποκρίνονται στη διδαχθείσα ύλη της θεωρίας. Οι απαντήσεις δεν αναμένεται να δυσκολέψουν τους μαθητές. Ιδιαίτερη προσοχή όμως χρειάζεται κατά την μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική στην προσαρμογή της αναφορικής αντωνυμίας στον κατάλληλο τύπο.
Αναφορικά με το θέμα Γ, το Κείμενο 3 είναι πεζό του Γ. Ιωάννου και αναφέρεται στον προβληματισμό που νιώθει ο ήρωας λόγω της δυσφορίας που του προκαλεί το επαγγελματικό του περιβάλλον και της αδυναμίας του να αντλήσει ικανοποίηση από το αντικείμενο της εργασίας του και από τις σχέσεις του με τους συναδέλφους του. Πιο συγκεκριμένα, η κατανόηση του πεζού δεν παρουσιάζει δυσκολία. Απαιτείται προσοχή στην αξιοποίηση των κειμενικών δεικτών σε σχέση με το ζητούμενο του θέματος που είναι ο τρόπος με τον οποίο εκδηλώνεται ο προβληματισμός του ήρωα.
Στο θέμα Δ το επικοινωνιακό πλαίσιο είναι το προσωπικό ιστολόγιο που απαιτεί τη χρήση τίτλου και α΄ ενικού ρηματικού προσώπου. Το πρώτο ζητούμενο αφορά στους λόγους για τους οποίους πρέπει το σχολείο να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα. Για την ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας, οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν στοιχεία από τα Κείμενα 1 και 2. Το δεύτερο ζητούμενο αφορά στους τρόπους με τους οποίους οι μαθητές εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους. Οι μαθητές καλούνται να αξιοποιήσουν το α΄ ρηματικό πρόσωπο και απαντήσουν βιωματικά.
Συνολικά, τα θέματα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας ειδικά για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές. Σε σχέση με θέματα προηγούμενων ετών, οι εκφωνήσεις είναι πιο σαφείς και κατανοητές. Στο ίδιο πλαίσιο με τα περσινά θέματα κινείται και το θέμα Δ, καθώς στο δεύτερο ζητούμενο οι μαθητές καλούνται να προσδώσουν προσωπικό τόνο στην απάντησή τους και να αντλήσουν επιχειρήματα από τα βιώματά τους.
Το διαγώνισμα των Μαθηματικών χαρακτηρίζεται ως απαιτητικό.
Καλύπτει μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης του μαθήματος με πολύ καλή κλιμάκωση της δυσκολίας των θεμάτων.
Οι διατυπώσεις των θεμάτων είναι σαφείς. Το διαγώνισμα απαιτεί βαθιά γνώση των μαθηματικών εννοιών, της θεωρίας και των μεθοδολογιών, ψυχραιμία την ώρα της εξέτασης και καλή διαχείριση του χρόνου.
Πιο συγκεκριμένα,
Στο θέμα Α:
Στο θέμα Β:
Στο θέμα Γ:
Το θέμα Δ:
Αν και απαιτούσαν πολύ καλή προετοιμασία και σε βάθος κατανόηση της ύλης, κρίνονται ως δίκαια καθώς έδιναν τη δυνατότητα στους πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές να αναδείξουν την κριτική τους ικανότητα και την επιστημονική τους σκέψη.
Ωστόσο, η αυξημένη απαίτηση σε συνδυασμό με την πίεση του χρόνου ενδέχεται να δυσκολέψει σημαντικά τους υποψηφίους με λιγότερη εξοικείωση στην εφαρμογή γνώσεων σε σύνθετα ερωτήματα.
Πιο συγκεκριμένα:
κατανόηση και προσοχή στις λεπτομέρειες
Θέμα Β:
Θέμα Γ:
παρουσιάζει το Γ2
Θέμα Δ:
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται το Δ4 και το Δ5.
02.06.2025 | Θέματα Αρχαίων Ελληνικών
Στο αδίδακτο κείμενο, οι υποψήφιοι εξετάστηκαν σε απόσπασμα από τα Απομνημονεύματα του Ξενοφώντα (Β΄ 2.1.22-23), όπου περιγράφεται η αλληγορική συνάντηση του Ηρακλή με την Αρετή και την Κακία. Η μετάφραση των πρώτων περιόδων παρουσίαζε κάποιες δυσκολίες λόγω της δομής και της πυκνότητας του λόγου, ενώ το δεύτερο μέρος ήταν σαφώς πιο προσιτό. Οι γραμματικές ασκήσεις κινούνταν εντός της βασικής ύλης και ήταν αντιμετωπίσιμες από καλά προετοιμασμένους μαθητές. Οι συντακτικές ερωτήσεις, που αφορούν την αναγνώριση συντακτικών όρων του κειμένου, είναι γενικά προσιτές. Εξαίρεση αποτελεί η τελευταία άσκηση, η οποία απαιτεί τον εντοπισμό και την αναγνώριση δευτερεύουσας ονοματικής πρότασης και ενδέχεται να θεωρηθεί πιο απαιτητική.
Το διδαγμένο κείμενο προερχόταν από την Πολιτεία του Πλάτωνα (η αλληγορία του σπηλαίου), ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσέφερε το παράλληλο κείμενο από το 1984 του Τζώρτζ Όργουελ. Οι ερωτήσεις Α1α και Β1-Β2 ήταν προσιτές. Το δεύτερο σκέλος της Α1β έκρυβε μια μικρή παγίδα, ενώ στην άσκηση Β3 αναμενόταν να ξεχωρίσουν οι μαθητές με ισχυρές λεξιλογικές δεξιότητες. Η άσκηση Β4 δεν παρουσίασε ιδιαίτερες δυσκολίες, αν και προϋπέθετε προσοχή σε λεπτομέρειες της εισαγωγής.
Συνολικά, τα φετινά θέματα στα Αρχαία Ελληνικά χαρακτηρίζονται ως ισορροπημένα, διαβαθμισμένης δυσκολίας και αντίστοιχα του επιπέδου προηγούμενων ετών. Απαιτούσαν ουσιαστική και σταθερή προετοιμασία, χωρίς να περιλαμβάνουν αιφνιδιασμούς ή εξαιρετικά απαιτητικά ζητούμενα. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές μπορούσαν να ανταποκριθούν με επιτυχία σε όλα τα ζητούμενα. Το διδαγμένο κείμενο ήταν πιο προσιτό σε σχέση με το αδίδακτο, το οποίο απαιτούσε βαθύτερη γλωσσική εξάσκηση και καλή εξοικείωση με τη σύνταξη. Οι εκφωνήσεις ήταν σαφώς διατυπωμένες και κινήθηκαν εντός του προβλεπόμενου πλαισίου.
04/06/2025 | Θέματα Χημείας
Πιο συγκεκριμένα, το Θέμα Α δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία. Τόσο τα πολλαπλής επιλογής όσο και το Α5 εξέταζαν βασική θεωρία.
Το Θέμα Β είχε αναμενόμενα ερωτήματα και κάλυπτε ένα ευρύ φάσμα θεωρίας. Προσοχή απαιτούνταν μόνο στο Β4.
Το Θέμα Γ όπως και το Δ απαιτούσαν καλή γνώση αλλά και κατανόηση των αντίστοιχων κεφαλαίων.
04/06/2025 | Θέματα Πληροφορικής
Θέμα Α (Θεωρία):Περιλάμβανε ερωτήσεις θεωρίας και Σωστού-Λάθους, οι οποίες κρίθηκαν αναμενόμενες και δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες δυσκολίες για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Θέμα Β:
Απαιτούσε καλή κατανόηση των εννοιών της αντικειμενοστρέφειας. Το διάγραμμα ροής ήταν παρόμοιο θέμα με αντίστοιχο που είχε ζητηθεί στο παρελθόν. Το θέμα συμπλήρωσης κενού αναφερόταν σε βασικές λειτουργίες τετραγωνικού πίνακα.
Θέμα Γ:
Εξέταζε βασικές μεθοδολογίες και απαιτούσε καλή γνώση των δομών επανάληψης. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές μπορούσαν να ανταποκριθούν επαρκώς (το ερώτημα με τα δύο μέγιστα).
Θέμα Δ:
Περιέχει βασικές λειτουργίες σε πίνακες. Η υλοποίηση του υποπρογράμματος και η κλίση του δεν είχε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Είχε διδαχθεί στην τάξη. Προσοχή απαιτούσε το Δ4 στην περίπτωση των ισοβαθμιών.
Συνολική αποτίμηση και σύγκριση με προηγούμενα έτη:
Σε σύγκριση με το 2024, τα φετινά θέματα θεωρούνται ελαφρώς πιο απαιτητικά, ειδικά στο Θέμα Β, το οποίο απαιτούσε βαθύτερη κατανόηση και συνδυαστική σκέψη. Συνολικά, τα θέματα της Πληροφορικής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 χαρακτηρίζονται ως ισορροπημένα, με κλιμακούμενη δυσκολία και χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, προσφέροντας τη δυνατότητα στους μαθητές να επιδείξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους.
04/06/2025 | Θέματα Λατινικών
Τα σημερινά θέματα των Λατινικών χαρακτηρίζονται ως σαφή και ξεκάθαρα.
Δόθηκαν αποσπάσματα από τα κείμενα 24 και 39 και η μετάφραση που ζητήθηκε είναι απλή, χωρίς ιδιαιτερότητες και προβλήματα. Η ερώτηση εισαγωγής (Β1) ήταν κλειστού τύπου (με τη μορφή Σωστού Λάθους) και δεν αναμένεται να δυσκολέψει ιδιαίτερα τους μαθητές παρόλο που υπεισήλθε σε λεπτομέρειες. Η λεξιλογική άσκηση (Β2) κινήθηκε σε αναμενόμενα επίπεδα. Ζητήθηκε από τους μαθητές να αντιστοιχίσουν τις λατινικές λέξεις της μιας στήλης με τις ελληνικές της άλλης όπου όμως περίσσευαν δύο λέξεις. Οι ερωτήσεις της Γραμματικής (Γ1, Γ2), εξέταζαν αρκετά μεγάλο μέρος της ύλης, ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, χωρίς όμως να υπάρχει η πολύ δύσκολη άσκηση ή να ζητείται κάποια εξεζητημένη εξαίρεση. Οι ασκήσεις του Συντακτικού (Δ1, Δ2), δεν παρουσιάζουν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Η Δ1 κινήθηκε στο κλασικό μοτίβο αφού ζητούσε αναγνώριση συντακτικών όρων και αναγνώριση δευτερεύουσας πρότασης. Η Δ2α ζήτησε τη μετατροπή από τον πλάγιο λόγο σε ευθύ, άσκηση που δε ζητήθηκε τα τελευταία 4-5 χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, ζητήθηκε να μετατραπούν δύο πλάγιες ερωτήσεις σε ευθείες κι ένα ειδικό απαρέμφατο σε κύρια πρόταση κρίσεως. Η Δ2β ήταν συνηθισμένη μεν, επρόκειτο για μια απλή μετατροπή από ενεργητική σε παθητική σύνταξη, αρκετά απαιτητική δε γιατί έπρεπε να αλλάξουν 9 λέξεις. Οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές και όσοι αντιμετώπισαν το μάθημα και την εξέταση με σοβαρότητα και ψυχραιμία δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να αριστεύσουν.
06/06/2025 | Θέματα Φυσικής
Σε γενικές γραμμές τα σημερινά θέματα εξέτασης στη Φυσικής χαρακτηρίζονται ως μέτριας και κλιμακούμενης δυσκολίας με κάποια από αυτά να απαιτούν προσοχή αλλά και καλή κατανόηση των εκφωνήσεων, ενώ είναι χαρακτηριστική η απουσία πολύ δύσκολου θέματος. Υπάρχει σαφής διαφοροποίηση σε ότι αφορά τον όγκο αλλά και το επίπεδο δυσκολίας των περσινών θεμάτων, οπότε οι πολύ καλά προετοιμασμένοι θα μπορούν με σχετική ευκολία να φτάσουν σε υψηλές βαθμολογίες.
Αναλυτικά :
Α΄ Θέμα : Θέματα χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και ένα μόνο θέμα- παγίδα στις ερωτήσεις Σωστού - Λάθους .
Β΄Θέμα : Τα θέματα σε αυτή την ενότητα δεν παρουσιάζουν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία, με το ένα από τα τρία μάλιστα να είναι επιπέδου Β Λυκείου.
Γ Θέμα : Το θέμα δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες, αλλά σε κάποια σημεία του απαιτεί από το μαθητή να είναι προσεκτικός.
Δ Θέμα : Το θέμα αυτό αν και δεν είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο απαιτεί ευχέρεια από τους μαθητές στην ισορροπία και την κίνηση του στερεού σώματος, ενώ το τελευταίο υποερώτημά του αν και θα ξεχωρίσει τους άριστους δεν έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας για την πλειονότητα των μαθητών αυτού του επιπέδου.
06/06/2025 | Θέματα Οικονομίας
Τα σημερινά θέματα του μαθήματος της Οικονομίας χαρακτηρίζονται ως σχετικα εύκολα αφού υπήρχε η δυνατότητα ακόμη και σε μαθητές μετρίως προετοιμασμένους να πετύχουν ένα καλο βαθμό.
Πιο συγκεκριμένα:
Ομαδα Β: Αναμενόμενο θέμα ανάπτυξης .
Ομάδα Γ: Άσκηση που σκοπό είχε να εξετάσει βασικές μεθοδολογίες. Παρόμοιες ασκήσεις έχουμε συναντήσει σε αρκετά πανελλαδικά θέματα προηγούμενων ετών.
Ομάδα Δ: Συνδυαστική Άσκηση με κάποια αλγεβρικά ερωτηματα που απαιτούσε διαγραμματικη απεικόνιση και καλή κατανόηση της θεωρίας.
Αξίζει να σημειωθεί πώς, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος, απουσιαζε το ερώτημα που θα μπορούσε να διακρίνει τους καλά διαβασμένους από τους άριστους.