Οι πρώτες μέρες μετά τις διακοπές είναι πάντα μια μικρή πρόκληση. Η περίοδος χαλάρωσης, χωρίς το αυστηρό πρόγραμμα της καθημερινότητας, δίνει τη θέση της στην ανάγκη για οργάνωση, πειθαρχία και επανασύνδεση με τους στόχους της νέας χρονιάς. Η επιστροφή συνοδεύεται πάντα από μικρές ή μεγαλύτερες δυσκολίες: η μετάβαση από τις ξέγνοιαστες μέρες στη σχολική ρουτίνα, η πίεση για καλή επίδοση, αλλά και η αίσθηση ότι «πρέπει να οργανωθώ ξανά από την αρχή». Ειδικά για τους εφήβους, αυτή η μετάβαση δεν είναι απλώς οργανωτική ή ακαδημαϊκή – είναι και συναισθηματική.
Η πρόκληση της επανεκκίνησης
Μετά από μία περίοδο ξεκούρασης, ο εγκέφαλος χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί στους νέους ρυθμούς. Δεν είναι ένδειξη αδυναμίας αν στην αρχή νιώθουμε αποδιοργανωμένοι ή δυσκολευόμαστε να συγκεντρωθούμε. Είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο. Αυτό που χρειάζεται, είναι μια ομαλή επανασύνδεση με τις υποχρεώσεις και –το σημαντικότερο– με τους προσωπικούς μας στόχους. Η επανεκκίνηση δεν είναι θέμα διάθεσης· είναι κυρίως θέμα στρατηγικής. Οι μαθητές καλούνται να ξαναμπούν στους ρυθμούς του σχολείου και των μαθημάτων, ενώ παράλληλα πρέπει να διαχειριστούν την ψυχολογική μετάβαση από την ανεμελιά στην προσπάθεια.
Μικρά αλλά σταθερά βήματα – όπως ο καθορισμός ενός ρεαλιστικού καθημερινού προγράμματος και η σταδιακή αύξηση του χρόνου μελέτης – βοηθούν σημαντικά ώστε η μετάβαση να γίνει ομαλά.
📌 Συμβουλές Επανεκκίνησης
- Ξεκινήστε με μικρούς στόχους – 1-2 ώρες συγκεντρωμένης μελέτης την ημέρα στην αρχή, και σταδιακή αύξηση.
- Δημιουργήστε σταθερό πρόγραμμα – ίδιος χρόνος για διάβασμα, ξεκούραση και ψυχαγωγία.
- Αναζητήστε υποστήριξη – συζητήστε δυσκολίες με καθηγητές ,συμμαθητές και την Σύμβουλο του Φροντιστηρίου, μην τις αφήνετε να συσσωρεύονται.
- Κρατήστε το κίνητρο ζωντανό – θυμηθείτε τον τελικό στόχο και γράψτε τον κάπου που θα βλέπετε καθημερινά.
Η σημασία των στόχων
Οι στόχοι δεν είναι απλώς μια λίστα υποχρεώσεων. Είναι η πυξίδα που δείχνει την κατεύθυνση σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
- Συγκεκριμένοι στόχοι: Τι θέλω να πετύχω;
- Μετρήσιμα αποτελέσματα: Πώς θα ξέρω ότι προχωράω;
- Ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα: Πότε πρέπει να φτάσω εκεί;
Στο φροντιστήριο, οι μαθητές ενθαρρύνονται να συνδέουν τους μακροπρόθεσμους στόχους (π.χ. εισαγωγή σε μια συγκεκριμένη σχολή) με μικρότερους, εβδομαδιαίους ή μηνιαίους στόχους, που τους κρατούν σε εγρήγορση και τους δίνουν αίσθηση προόδου.
Κάθε μαθητής καλό είναι να ξεκινά τη χρονιά με ένα πλαίσιο στόχων. Αυτοί δεν χρειάζεται να είναι μόνο βαθμολογικοί. Εξίσου σημαντικοί είναι οι στόχοι που σχετίζονται με την οργάνωση, τη διαχείριση χρόνου, τη συνέπεια, ακόμα και την ψυχική ανθεκτικότητα. Ένας καλός στόχος μπορεί να είναι:
- «Θα κρατώ καλύτερες σημειώσεις.»
- «Θα διαβάζω κάθε μέρα, έστω και λίγο, χωρίς να φτάνω στην τελευταία στιγμή.»
- «Θα ζητώ βοήθεια όταν νιώθω πίεση.»
Η καταγραφή και η παρακολούθηση αυτών των στόχων λειτουργούν σαν εσωτερικός χάρτης που μας καθοδηγεί μέσα στη χρονιά.
Η ιδιαίτερη περίπτωση της Γ' Λυκείου
Για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, η φετινή χρονιά είναι καθοριστική. Το άγχος για τις Πανελλαδικές, οι προσδοκίες από τον εαυτό τους και το περιβάλλον τους, και η ανάγκη για απόδοση μπορεί να γίνουν συντριπτικά. Η διαχείριση του άγχους, η ισορροπία ανάμεσα στη μελέτη και την ξεκούραση, και η υποστήριξη από το φροντιστήριο και το οικογενειακό πλαίσιο είναι πιο αναγκαίες από ποτέ.
Σε αυτό το κρίσιμο σημείο, οι μαθητές δεν χρειάζονται μόνο στρατηγικές μελέτης. Χρειάζονται και ενθάρρυνση. Έναν άνθρωπο να τους πει «είναι δύσκολο, αλλά μπορείς» — και να τους βοηθήσει να πιστέψουν ότι αυτό είναι αλήθεια. Κρίνεται σημαντική η συνεργασία με τη Σύμβουλο στην ενίσχυση της αυτογνωσίας -αυτοπεποίθησης και της μεθοδικής προσέγγισης για την επίτευξη των επιθυμητών αποτελεσμάτων, καθώς η χρονιά αυτή απαιτεί:
- Απόλυτη οργάνωση: Σαφές πρόγραμμα που συνδυάζει σχολείο, φροντιστήριο και προσωπική μελέτη.
- Συναισθηματική διαχείριση: Άγχος και πίεση είναι φυσιολογικά, αλλά χρειάζονται τεχνικές χαλάρωσης και στήριξη από εκπαιδευτικούς , εξειδικευμένους επαγγελματίες και οικογένεια.
- Συνεχή ανατροφοδότηση: Τακτικά διαγωνίσματα και αξιολογήσεις για να αναγνωρίζονται τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία.
Στο φροντιστήριο, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου λαμβάνουν εξατομικευμένη καθοδήγηση, ώστε να εστιάζουν εκεί που χρειάζεται, χωρίς να σπαταλούν πολύτιμο χρόνο και ενέργεια.
Για τους γονείς: 5 απλά πράγματα που κάνουν μεγάλη διαφορά
- Ακούστε χωρίς να διορθώνετε
Δώστε χώρο στο παιδί να εκφράσει άγχος ή δυσκολίες χωρίς να βιαστείτε να δώσετε λύσεις. Η ακρόαση από μόνη της είναι θεραπευτική. - Μη συγκρίνετε
Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό. Οι συγκρίσεις με συμμαθητές ή αδέλφια δεν ενισχύουν την προσπάθεια — αντίθετα, τη φθείρουν. - Εστιάστε στη διαδικασία, όχι μόνο στο αποτέλεσμα
Επιβραβεύστε την προσπάθεια, την επιμονή και τη συνέπεια – όχι μόνο τους βαθμούς. - Διατηρήστε ρεαλιστικές προσδοκίες
Θυμίστε στο παιδί πως η επιτυχία χτίζεται με βήματα, όχι με τελειότητα. Μια κακή μέρα δεν ακυρώνει την όλη προσπάθεια. - Συνεργαστείτε με το φροντιστήριο
Μην περιμένετε μόνο «σχολικά νέα» σε περιόδους κρίσης. Η τακτική επικοινωνία βοηθά όλους να έχουν κοινή εικόνα και στόχο.
Η αρχή της χρονιάς είναι ευκαιρία όχι απλώς για νέες γνώσεις, αλλά και για προσωπική εξέλιξη. Είναι η ιδανική στιγμή για να ανανεώσουμε το όραμά μας και να επαναπροσδιορίσουμε τον δρόμο που θα ακολουθήσουμε. Με σωστή καθοδήγηση, υποστήριξη και πειθαρχία, η μετάβαση από τη χαλάρωση στην επίτευξη των στόχων μπορεί να γίνει όχι απλώς ομαλή, αλλά και εμπνευστική. Εμείς, ως φροντιστήριο, στεκόμαστε δίπλα στους μαθητές όχι μόνο ως εκπαιδευτικοί και Σύμβουλοι, αλλά και ως συνοδοιπόροι. Με σεβασμό στις ανάγκες τους και με σταθερή πίστη στις δυνατότητές τους.
Αν κατά τη διάρκεια της χρονιάς προκύψει ανάγκη για ψυχολογική υποστήριξη, διαχείριση άγχους, καθοδήγηση ή απλώς μια συζήτηση, είμαι στη διάθεση τόσο των μαθητών όσο και των γονέων. Μπορείτε να με αναζητήσετε μέσω του φροντιστηρίου.
Καλή σχολική χρονιά, με υγεία, δύναμη και πίστη στον στόχο!
Άλκηστις Φλώρου Μαυρίκα
Υπεύθυνη Συμβουλευτικής & Life Coaching